Van alle brandstof die u in uw auto stopt, gebruikt u mogelijk slechts 15% om vooruit te komen. De rest gaat verloren in warmte, wrijving, maar verdwijnt ook via de uitlaat de atmosfeer in.
Kan dat niet beter?
Ja, zegt het GEET International Institute.
Dit instituut brengt de GEET fuel processor uit. Een toevoeging aan een reguliere verbrandingsmotor die er voor zorgt dat het verlies via de uitlaat niet langer bestaat. Ook die gassen worden gebruikt om de motor aan te drijven en het verschil is efficiƫncy is enorm.
Voor een prijs van ongeveer 1000 euro per motor tot 20 pk kan een verbrandingsmotor worden aangepast.
Waarom doen we dat dan niet?
Nu, kijk ik naar mezelf, dan ken ik niemand die dit kan of wil doen. Maar... 20 pk is een motor die ik in mijn grasmaaiers heb. Mijn auto heeft al veel meer pk.
Het toepassen op bijvoorbeeld een benzine grasmaaier is wel leuk, maar de besparing is minimaal, want die grasmaaier loopt in totaal geen tien uur per jaar.
Kortom, als dit niet 'breed' aangeboden kan worden op ook zwaardere motoren die heel veel uren maken, en dan liefst vanuit de motorenfabrikanten zelf, dan gaat het er nooit komen. De fabrikanten bieden het niet aan... Ik ken hun argumenten daarvoor niet, maar ik kan me indenken dat de kosten om het toe te voegen mee kunnen spelen.
Het feit dat iets kan, maakt het niet ook automatisch dat het moet, hoe mooi de besparing per motor ook is.
In mijn geval is het probleem dus ook dat ik letterlijk 15 motor gereedschappen heb liggen die per stuk slechts enkele uren per jaar werken. Veel daarvan moeten mobiel en makkelijk hanteerbaar zijn. Een forse toevoeging maakt zo'n gereedschap onpraktisch. Samen met buren doen klinkt mooi, maar blijkt in de praktijk ook lastig. We willen allemaal tegelijk in de tuin werken, snoeien en maaien. De spullen dan moeten halen en brengen en gebruik afstemmen als je het geld hebt om zelf je spullen te kopen, maakt dat je het dan liever zelf koopt.